Rewolucja w komunikacji miejskiej dzięki projektowi Mobilny MOF Stalowej Woli

W poniedziałek prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, oficjalnie podsumował projekt Mobilny MOF dla Stalowej Woli i gmin ościennych. W zakresie komunikacji miejskiej jest to prawdziwa rewolucja technologiczna, która stawia stalowowolską komunikację w czołówce miast w zakresie elektromobilności. Ale MOF to nie tylko 19 bezemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów, ale także szereg udogodnień dla pasażerów. Szybki, jasny i łatwy system zakupu biletów, nowy przejrzysty rozkład jazdy autobusów, aplikacja mobilna z funkcją planowania podróży, system elektronicznej informacji pasażerskiej, monitoring wizyjny, urządzenia do zakupu biletów na mieście, a także nowe rozwiązania komunikacyjne – jak rondo turbinowe w Stalowej Woli, przystanki „Park&Ride” i „Bike&Ride”w Agatówce i Nisku, wydłużona linia do Kłyżowa i uruchomione połączenie do Zaleszan. A wszystkim tym kierować będą pracownicy Centrum Kierowania Ruchem (dawnej dyspozytorni), które w ramach projektu zostało wyposażone w specjalistyczny sprzęt i urządzenia do obsługi ruchu pasażerskiego w czasie rzeczywistym. Sprawność tego rozbudowanego systemu zapewniać będzie sieć światłowodów. Mobilny MOF Stalowej Woli to także Karty Miejskie, które pełnić będą funkcję biletu elektronicznego.

ELEKTRONICZNE TABLICE I BILETOMATY NA MIEŚCIE

Informacja pasażerska to czytelne, duże tablice pokazujące czas odjazdów, które stanęły przy 30 miejskich przystankach, ale także dodatkowa funkcjonalność w kasownikach. Za bilet płacić można już nie tylko u kierowcy czy w biletomacie, ale też przykładając kartą płatniczą, telefon lub kartę miejską do kasownika. Kontroler wyposażony w odpowiedni sprzęt będzie mógł odczytać ważność naszego przejazdu. Trzy stacjonarne biletomaty pojawiły się na przystankach: KEN – Parking, Okulickiego – Hala Targowa, Al. Jana Pawła II – Centrum. Oprócz zakupu biletu za pomocą karty tradycyjnej/ zbliżeniowej lub gotówki można w nich również doładować Kartę Miejską.

Jedną z nowości w stalowowolskiej komunikacji jest elektroniczna Karta Miejska, na której zapisywane będą bilety okresowe zgodne z obowiązującym systemem taryfowym oraz datą ważności biletu. Za pomocą specjalnej strony można kontrolować stan swojej karty i systematycznie zasilać ją za pomocą „elektronicznej portmonetki”. Docelowo Karta Miejska służyć będzie jako środek płatniczy dla wszystkich usług miejskich takich jak: karta seniora, rower miejski czy bilet wstępu do miejskich instytucji.

Kartę Miejską wyrobić można w naszych punktach obsługi klienta przy ul. Wolności 9 i Al. Jana Pawła II 25. Zdjęcie do karty wykonywane jest na miejscu lub naniesione z  wersji elektronicznej. Wyrobienie karty zajmuje kilka minut.

Zachęcamy mieszkańców, aby wyrobili taką Kartę. Karta Miejska wprowadza Stalową Wolę do grona smart city, które budują dobre relacje z mieszkańcami. Opcja ta pozwala na wgranie wszystkich elektronicznych usług znajdujących się na terenie miasta w elektroniczną Kartę Miejską – wyjaśnia prezydent miasta Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny.

CENTRUM ZARZĄDZANIA RUCHEM

W budynku dawnej dyspozytorni, na zajezdni autobusów powstało teraz Centrum Kierowania Ruchem komunikacji miejskiej. Oprócz zwiększenia komfortu pracy dla kierowców i dyspozytorów ZKM, budynek został wyposażony w nowoczesny sprzęt informatyczny, który pozwala kontrolować i zarządzać ruchem pasażerskim w siatce połączeń realizowanych przez stalowowolskiego przewoźnika.

Znajduje się w nim podgląd z kamer zamontowanych na 30 przystankach i w autobusach. Pozwala to monitorować teren wokół przystanku oraz w pojazdach. Pracownicy MZK widzą co dzieje się na trasie przejazdów, a w przypadku opóźnień spowodowanych korkami lub awarią pojazdów mogą wysyłać na tablice elektroniczne informację dla pasażerów o czasie opóźnień.

PRZEJRZYSTY ROZKŁAD JAZDY I APLIKACJA MOBILNA

Dzięki realizacji projektu Mobilny MOF powstała także nowa strona internetowa z rozkładem jazdy. Pod adresem http://www.rozklad.mzk.stalowa-wola.pl/  zobaczyć można całą siatkę połączeń stalowowolskiej komunikacji,  sprawdzić godziny odjazdu autobusów z poszczególnych przystanków, ale także zaplanować podróż.  Pasażerom dedykowana jest również aplikacja mobilna MyBus, która oprócz planera podroży udostępnia informacje szczegółowe, takie jak: czy dany autobus posiada klimatyzację, czy jest w nim biletomat i czy jest dostosowany do osób niepełnosprawnych. Darmową aplikację można pobrać na urządzenie mobilne.

Także Stalowowolska Karta Miejska ma swoją, specjalnie jej dedykowaną stronę internetową. Pod adresem https://ebilet.mzk.stalowa-wola.pl/Account/Login kontrolować można wszystkie swoje płatności, historię transakcji, a także w razie potrzeb doładowywać swoją kartę środkami pieniężnymi.

NIE TYLKO STALOWA WOLA

Mobilny MOF Stalowej Woli to nie tylko rozwiązania dedykowane naszemu miastu. Dzięki partnerstwu z Gminą i Miastem Nisko, Zaleszany oraz Pysznica, zyskały również sąsiednie miejscowości. Na terenie gminy Pysznica wybudowano zatokę autobusową wraz z wiatą i peronem w miejscowości Kłyżów, dwie zatoki z przejściem dla pieszych w miejscowości Pysznica oraz pętlę autobusową z chodnikami i peronem w Brandwicy. W Zaleszanach wykonano: parkingi „Park&Ride” oraz „Bike&Ride”, 12 wiat przystankowych ze znakami D-15 z koszami na śmieci oraz stojakami dla rowerów. W Nisku powstało centrum przesiadkowe z zadaszonym miejscem obsługi rowerzystów i elementami małej architektury. Wybudowano ścieżki rowerowe komunikujące Osiedle Podwolina i  Warchoły z centrum przesiadkowym.

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu zarządu województwa podkarpackiego jest największym takim projektem  na Podkarpaciu. Jego wartość to blisko 50 mln zł (44 mln w samej Stalowej Woli), z czego dofinansowanie wyniosło blisko 30 mln zł.

 

Polecamy również