Poniżej znajdą Państwo najczęściej pojawiające się pytania od naszych Pasażerów, wraz z odpowiedziami i wskazówkami od nas.
Pytania posegregowane są w grupy:
- ulgi
- bilety jednorazowe i czasowe
- bilety okresowe
- opłaty specjalne (mandaty)
- zasady przewozowe
Niniejsza strona będzie aktualizowana w miarę pojawiających się nowych pytań od Pasażerów.
Ulgi
Czy będąc honorowym dawcą krwi będę mógł także korzystać z ulgi poza terenem miasta Stalowa Wola?
Tak. Honorowi Dawcy Krwi korzystają z usług MZK bezpłatnie w całej sieci komunikacji miejskiej. W trakcie kontroli należy okazać Bilet Wolnej Jazdy.
Jeżeli jestem rencistą i chcę pojechać poza Stalową Wolę, to jaki obowiązuje mnie bilet?
Rencistom i emerytom przysługuje ulga (50%) na przejazdy autobusami MZK w całej sieci, czyli podróż ze Stalowej Woli (strefa A) do Niska (strefa B) wiąże się z koniecznością skasowania biletu za 1,50 zł.
W przypadku dziecka 4-letniego jaki bilet obowiązuje w mieście Stalowa Wola oraz poza miasto np. do Niska?
Dzieci do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podróżują bezpłatnie. Zatem czterolatek może korzystać z naszych usług bez konieczności kasowania biletu. Ulga obowiązuje w Stalowej Woli (w strefie A) oraz poza Stalową Wolą (strefa B).
Jestem uczennicą liceum w Stalowej Woli. Mieszkam w Nisku. Czy mogę korzystać z biletu ulgowego?
Tak. Uczniowie, bez względu na miejsce zamieszkania kogą korzystać z biletów ulgowych – jednorazowych i okresowych.
Czy emeryt zamieszkały w Pysznicy może skorzystać z biletu za 1,50 zł, jeżeli korzysta z autobusu MZK na trasie Pysznica – Stalowa Wola?
Tak, wszyscy emeryci i renciści mogą korzystać z biletów ulgowych. Miejsce zamieszkania nie ma znaczenia.
Mieszkam w Stalowej Woli, jestem emerytką i w lipcu tego roku skończę 70 lat. Czy przed dniem urodzin mogę korzystać z bezpłatnych przejazdów?
Tak. Mieszkańcy Stalowej Woli, którzy są emerytami lub rencistami i jednocześnie ukończyli 60. rok życia mogą korzystać z przejazdów bezpłatnych autobusami MZK od 01.01.2016r. Do przejazdu będzie konieczny Bilet Wolnej Jazdy, który zainteresowani mogą otrzymać w Punkcie Obsługi Klienta MZK przy ul. Wolności 9 w Stalowej Woli. Bilet Wolnej Jazdy wymaga dostarczenia zdjęcia oraz okazania dokumentu tożsamości i dokumentu potwierdzającego pobierania renty lub emerytury. Choć dostarczenie zdjęcia wydaje się kłopotliwe to jednak w dłuższej perspektywie jest korzystne dla pasażera, bo Bilet Wolnej Jazdy jest jedynym dokumentem wymaganym w tym przypadku przy kontroli biletów. Nie trzeba ze sobą wozić dowodu osobistego czy też legitymacji emeryta/rencisty.
Co to jest bilet WOLNEJ JAZDY?
Bilet wolnej jazdy to dokument uprawniający do bezpłatnego przejazdu autobusami MZK od 01.01.2016, który powinny w trakcie podróży posiadać następujące osoby:
- emeryci, którzy ukończyli 60. rok życia, będącym jednocześnie mieszkańcami Gminy Stalowa Wola,
- renciści, którzy ukończyli 60. rok życia, będącym jednocześnie mieszkańcami Gminy Stalowa Wola,
- honorowi dawcy krwi, którzy oddali, co najmniej 12 litrów krwi – kobiety lub 18 litrów krwi – mężczyźni lub odpowiadającą tej objętości ilość innych jej składników,
- osoby pobierające świadczenie przedemerytalne, które ukończyły 55 rok życia, będący jednocześnie mieszkańcami Gminy Stalowa Wola,
- osoby pobierające nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, które ukończyły 55 rok życia, będący jednocześnie mieszkańcami Gminy Stalowa Wola,
- osoby, którym przyznano tytuł „Zasłużony dla Miasta Stalowa Wola” lub „Honorowy Obywatel Miasta Stalowa Wola”,
- dzieci w rozumieniu ustawy z dnia 05.12.2014r. o Karcie Dużej Rodziny, będący posiadaczami Karty Dużej Rodziny, wydanej na podstawie przedmiotowej ustawy przez Prezydenta Miasta Stalowej Woli.
Bilet wolnej jazdy wydajemy w Punkcie Obsługi Klienta, przy ul. Wolności 9 w Stalowej Woli (obok Urzędu Miasta). osoby zainteresowane otrzymaniem biletu wolnej jazdy otrzymują bilet po wypełnieniu wniosku. Wnioski dostępne są w Punkcie Obsługi Klienta, jak również można pobrać wniosek klikając TUTAJ. Do wniosku należy dołączyć zdjęcie oraz przedstawić ww. dokumenty uprawniające do ulgi. Punkt Obsługi Klienta przy ul. Wolności 9 w Stalowej Woli jest czynny od 9:00 do 16:30, od poniedziałku do piątku.
Czy osoba niewidoma może bezpłatnie podróżować autobusem MZK do Niska?
Tak, osoby o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności powodowanym chorobą wzroku (kod 04-O) mogą korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Miejsce zamieszkania nie ma znaczenia.
Czy student, w wieku powyżej 26. lat, może korzystać z biletów ulgowych?
Tak. Osoby studiujące na studiach licencjackich lub uzupełniających, bądź jednolitych (pięcioletnich magisterskich) mogą korzystać z biletów ulgowych 50% w całej sieci komunikacji miejskiej (zarówno w strefie miejskiej jak i podmiejskiej). Wiek osoby studiującej nie ma znaczenia w tym przypadku i nie jest żadnym ograniczeniem w prawie do korzystania z ulgi. Nie ma również znaczenia miejsce zamieszkania studenta.
Bilety jednorazowe i czasowe
Co oznaczają wprowadzone strefy A i B?
Od 01.01.2016r. sieć stalowowolskiej komunikacji miejskiej będzie podzielona na dwie strefy: strefę A i strefę B. S
Strefa A to obszar Miasta Stalowa Wola. Strefa B to obszar objęty komunikacją miejską poza strefą A (czyli przystanki w miejscowościach poza Miastem) Stalową Wola. W uproszczeniu można utożsamiać strefą A ze strefą miejską, natomiast strefę B ze strefą podmiejską.
Ile kosztuje podróż autobusem MZK jeżeli korzystam z biletów jednorazowych?
Przejazd w jednej strefie kosztuje 2,20 zł (ulgowy 1,10 zł). Przykład jeżeli pasażer wsiada na przystanku w strefie A i wysiada w strefie A wówczas kasuje bilet za 2,20 zł (ulgowy 1,10 zł) lub jeżeli pasażer wsiada na przystanku w strefie B i wysiada w strefie B wówczas również kasuje bilet za 2,20 zł (ulgowy 1,10 zł). Natomiast jeżeli przy podróży przekroczymy granice strefy np. wsiądziemy do autobus w strefie A i wysiądziemy w strefie B (albo odwrotnie) wówczas kasujemy bilet za 3 zł (ulgowy 1,50 zł). Również jeżeli w trakcie podróży będziemy przekraczać granice stref to wtedy kasujemy bilet za 3 zł (ulgowy 1,50 zł)
Gdzie kupię bilety jednorazowe?
Bilety jednorazowe dostępne są w punktach sprzedaży, prowadzonych przez naszych kontrahentów. Są to kioski, sklepy itp. najczęściej zlokalizowane w okolicach przystanków, ale nie tylko. Poniżej mapa, na której naniesiono punkty handlowe, w których można kupić bilety jednorazowe MZK (wg listy podpisanych umów).
Bilety jednorazowe w pełnym asortymencie można również nabyć w Punkcie Obsługi Klienta MZK (w Stalowej Woli, przy ul. Wolności 9), w Biurze Obsługi Klienta przy ul. Komunalnej 1 oraz w elektronicznym systemie sprzedaży biletów przez telefon komórkowy (system Sky-Cash).
Od 01.01.2016 wszystkie rodzaje biletów jednorazowych będą dostępne również u kierowcy w autobusie.
Gdzie mogę kupić bilet dobowy?
Bilet dobowy można zakupić w Punkcie Obsługi Klienta MZK (w Stalowej Woli, przy ul. Wolności 9), w Biurze Obsługi Klienta przy ul. Komunalnej 1 oraz w elektronicznym systemie sprzedaży biletów przez telefon komórkowy (system Sky-Cash). Bilet dobowy można również nabyć u kierowcy w autobusie.
Czy bilet kupiony u kierowcy trzeba kasować w kasowniku?
Tak. Bilet zakupiony u kierowcy w autobusie należy niezwłocznie po zakupie skasować w kasowniku.
Kiedy należy kasować bilet jednorazowy?
Bilet jednorazowy należy skasować w kasowniku niezwłocznie po wejściu do autobusu. Wskazane jest, aby skasowanie biletu nastąpiło przez zajęciem przez Pasażera miejsca siedzącego w autobusie. Takie zachowanie pozwoli uniknąć zbędnych tłumaczeń w momencie, gdy rozpocznie się kontrola biletów, a Pasażer nie zdążył skasować biletu, gdyż np. zajęty był szukaniem wolnego miejsca siedzącego.
Jak wygląda poprawne kasowanie biletu w kasowniku?
Bilet jednorazowy należy włożyć do otworu kasownika i odczekać do momentu, aż kasownika sygnałem dźwiękowym poinformuje o poprawnym skasowaniu biletu (w formie nadruku na bilecie i wykonaniu nakłucia). Po usłyszeniu sygnału dźwiękowego należy wyciągnąć bilet. Nie należy wykonywać tej czynności gwałtownie. Po wyciągnięciu biletu z kasownika należy sprawdzić, czy kasownika wykonał na bilecie nadruk.
Włożyłem bilet do kasownika. Po wyjęciu biletu z kasownika i sprawdzeniu nadruku okazało się, że kasownik wykonał nakłucie na bilecie, lecz nadruk jest nieczytelny (zamazany). Czy wówczas mam dokonać powtórnego skasowania biletu?
W przypadku, gdy Pasażer stwierdzi, że po wyjęciu biletu z kasownika nadruk jest nieczytelny (zamazany) bądź niewyraźny lub bardzo słaby, wówczas fakt ten należy niezwłocznie zgłosić kierowcy autobusu. Pod żadnym pozorem prosimy nie kasować biletu powtórnie, gdyż wówczas nastąpi ponowne nakłucie biletu przez kasownik i zostanie to, w trakcie kontroli, odczytane jako podwójne kasowanie biletu!
Co zrobić w sytuacji, gdy kasownik, w którym chcę skasować bilet, jest niesprawny?
W znacznej większości autobusów niesprawność kasownika jest sygnalizowana świecącą na czerwono kontrolką umieszczoną na obudowie kasownika. W takiej sytuacji należy udać się do innego kasownika znajdującego się w autobusie. W sytuacji, gdy w autobusie nie działa żaden kasownik należy niezwłocznie zgłosić to kierowcy autobusu, który w razie kontroli powiadomi kontrolera biletów, że kasowniki są niesprawne oraz wskaże pasażerów, którzy zgłosili mu chęć skasowania biletów.
Jak korzystać z biletu dobowego?
Bilet dobowy kasujemy w kasowniku niezwłocznie po wejściu do autobusu. Kasownik „odbije” na bilecie godzinę skasowania (są to cztery ostatnie cyfry druku naniesionego na kasownik). Od tego momentu możemy korzystać z przejazdów autobusami MZK przez okres 24-ech godzin. Bilet dobowy kasujemy tylko jeden raz ! Przy kolejnej podróży nie kasujemy tego samego biletu. W razie kontroli kontroler odczyta z biletu godzinę skasowania i stwierdzi czy minęły 24-y godziny czy też nie.
Skasowałam bilet dobowy. W trakcie kolejnej podróży autobusem MZK, posiadając ten bilet dobowy, okazało się, że autobus nie dojedzie do celu mojej podróży przed upływem 24-ech godzin. Minie ok 10 minut. Co wówczas mam zrobić?
Jeżeli posiadamy skasowany bilet dobowy, a godzina rozpoczęcia kursu jest przed upływem 24-ech godzin od skasowania tego biletu, wówczas możemy rozpocząć podróż i zakończyć ją na dowolnie wybranym przystanku, mimo że koniec podróży będzie miał miejsce po upływie 24-ech godzin od skasowania biletu. W tej sytuacji ważny jest czas rozpoczęcia podróży.
Bilety okresowe
Gdzie można kupić bilet okresowy oraz co jest potrzebne przy pierwszym zakupie biletu okresowego?
Bilety okresowe można kupić w Punkcie Obsługi Klienta MZK przy ul. Wolności 9, w Stalowej Woli.
Przy pierwszym zakupie biletu otrzymają Państwo bezpłatnie legitymację biletu okresowego. Celem jej uzyskania należy przedłożyć:
- zdjęcia
- PESEL
- dokument upoważniający do przejazdów ulgowych
Bilety okresowe można również nabyć przy użyciu telefonu komórkowego i zainstalowanej na nim aplikacji SKY-CASH.
Jakie są terminy ważności biletów okresowych?
Pasażer może wybrać bilet okresowy ważny przez 15, 30 lub 60 dni od daty, którą sam określił, tzn. bilety okresowe MZK nie są typowymi biletami miesięcznymi ważnymi od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca. Pasażer sam decyduje od kiedy rozpoczyna się ważność biletu. Może to być w dowolnym dniu miesiąca. Od wybranej przez Pasażera daty rozpoczyna się bieg ważności biletu, czyli 15, 30 lub 60 dni w zależności od tego jaki bilet Pasażer wybiera.
Jeżeli pasażer wybierze bilet okresowy ważny od poniedziałku do piątku, to w wybranym okresie ważności tego biletu okresowego może z niego korzystać, ale tylko w dniach od poniedziałku do piątku. W soboty i niedziele bilet jest nieważny. Przy zakupie biletu ważnego we wszystkie dni tygodnia pasażer może korzystać z biletu okresowego w okresie jego ważności, od poniedziałku do niedzieli.
Czy bilet okresowy upoważnia do korzystania z każdej linii komunikacyjnej?
W ofercie biletów okresowych występują bilety trasowane oraz sieciowe. Bilety trasowane są biletami na jedną lub na dwie linie komunikacyjne. Pasażer w momencie zakupu biletu okresowego decyduje na jakiej linii lub na jakich dwóch liniach bilet będzie ważny. Pasażer posiadający bilet okresowy trasowany nie może wykorzystać tego biletu na innej linii komunikacyjnej niż wskazana(e) na bilecie okresowym.
Inaczej jest w przypadku, gdy Pasażer zakupił bilet okresowy sieciowy. Taki bilet nie niesie ze sobą żadnych ograniczeń jeżeli chodzi o numer linii komunikacyjnej, a więc można wykorzystać bilet na dowolnej linii (oczywiście biorąc pod uwagę okoliczność, czy jest to bilet miejski czy podmiejski).
Czy bilet, który mam kupiony (okresowy, ważny od poniedziałku do piątku, sieciowy) ważny w okresie ferii/wakacji może być wykorzystywany w tym czasie (ferii/wakacji), mimo że są to dni wolne od nauki w szkole?
Tak, oczywiście. Taki bilet może być wykorzystany. Nie ma znaczenia, że akurat w okresie jego ważności przypadają ferie, wakacje lub święta.
Korzystam z biletu okresowego ulgowego. Czy muszę okazywać w trakcie kontroli, oprócz biletu, również dokument uprawniający do ulgi?
Tak. W trakcie kontroli Pasażer korzystający z biletu okresowego ulgowego musi okazać dokument potwierdzający prawo do korzystania z biletu ulgowego.
Opłaty specjalne (mandaty)
W trakcie kontroli biletów nie posiadałem legitymacji szkolnej i dostałem wezwanie do zapłaty. Czy mogę uniknąć płacenia mandatu?
Tak. W takiej sytuacji należy w terminie siedmiu dni od daty wystawienia wezwania do zapłaty (tzw. mandatu) przedstawić w siedzibie firmy kontrolerskiej ważną legitymację szkolną. Opłata dodatkowa zostanie anulowana za pobraniem opłaty manipulacyjnej w kwocie 11 zł.
Czy opłatę dodatkową można uiścić przelewem bankowym?
Tak, można. Przelew należy dokonać na rachunek bankowy wskazany w zakładce Bilety i ulgi/Opłaty dodatkowe. Należy jednak pamiętać, że za termin uiszczenia opłaty przyjmuje się datę wpływu na rachunek bankowy MZK, a ma to ogromne znaczenie, jeżeli pasażer chce skorzystać z prawa do obniżenia opłaty dodatkowej z tytułu uregulowania jej w terminie siedmiu dni od daty jej nałożenia.
Jakie będą konsekwencje nieopłacenia mandatu?
Wobec osoby. która nie uregulowała opłaty dodatkowej za brak biletu będą prowadzone czynności windykacyjne polegające na:
- wpisaniu dłużnika do biura informacji gospodarczej
- wystąpieniu do sądu z wnioskiem o wydanie sądowego nakazu zapłaty
- skierowaniu sprawy do komornika, w celu wykonania sądowego nakazu zapłaty.
Dłużnik (gapowicz) zostanie obciążony w powyższych sytuacjach kosztami dodatkowymi oraz odsetkami.
W niektórych sytuacjach okres dochodzenia należności może wynieść 10 lat.
Zasady przewozowe
Czy przewożąc autobusem MZK wózek dziecięcy muszę kasować dodatkowy bilet?
Nie. Przewóz wózka dziecięcego, rowerka czy innych bagaży jest bezpłatny. Należy pamiętać przy tym o zachowaniu zasad bezpieczeństwa tj. nie utrudniać przejścia i nie narażać na zanieczyszczenie odzieży innych pasażerów lub środka transportu, nie ograniczać widoczności kierującemu pojazdem oraz nie zagrażać bezpieczeństwu ruchu.
Do kogo mam skierować wniosek o postawienie wiaty przystankowej na przystanku?
Wnioski o budowę, przebudowę i remont przystanków komunikacyjnych, wiat przystankowych lub innych budynków służących pasażerom należy kierować do władz gmin, na terenie których ma znajdować się wnioskowany przystanek.
Czy przystanek w Rozwadowie należy do strefy miejskiej?
Tak, przystanek Rozwadów – Rynek /Os. Rozwadów/ należy do Strefy A (dawna strefa miejska).