• Szerokość
    • Rozmiar treści
Archiwalne zdjęcie - autobus w Stalowej Woli

890 tysięcy sprzedanych biletów, 1 milion 400 tysięcy przejechanych km i prawie 3 miliony przewiezionych pasażerów – to bilans roku poprzedniego w Zakładzie Komunikacji Miejskiej. 1 grudnia 2018 roku minęły trzy lata od przejęcia budżetowego ZMKS w struktury spółki Miejskiego Zakładu Komunalnego. W okresie tym tabor miejskiego przewoźnika przeszedł prawdziwą metamorfozę. Dzięki wsparciu środków unijnych i zaangażowaniu pracowników Urzędu Gminy Stalowa Wola oraz MZK możliwy był zakup nowoczesnych, bezemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów, a także pojazdów mini – które zabezpieczają potrzeby komunikacyjne mieszkańców na mniej obleganych liniach.

W chwili obecnej flotę zakładu komunikacji stanowi 100% taboru przystosowanego do obsługi osób niepełnosprawnych w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich (autobusy niskopodłogowe), 100% taboru wyposażonego w informację pasażerską, 62% taboru z klimatyzacją.  28% taboru stanowią autobusy elektryczne, 80% autobusów spalinowych jest niskoemisyjnych, czyli spełniających normy emisji spalin Euro V EEV i Euro VI, 100% autobusów wyposażonych jest w monitoring wnętrza pojazdów.

Nad konserwacją techniczną tej floty czuwa zespół wykwalifikowanych mechaników, elektryków i informatyków. Zakład posiada własny warsztat mechaniczny, a także stację obsługi pojazdów, serwis opon i serwis klimatyzacji – oferujące swoje usługi również  dla wszystkich klientów. Autobusy tankują się na własnej – Miejskiej Stacji Paliw, zaś elektryki – ładują baterie na trzynastu specjalnie dla nich zamontowanych punktach ładowania (10 stanowisk na zajezdni i 3 na terenie miasta). Obsługą pasażerską naszych klientów zajmuje się 56 kierowców i 5 dyspozytorów, pracujących w systemie 12 godzinnym.

Przygotowane do miejskiej i podmiejskiej jazdy czerwone autobusy, stalowowolskiej komunikacji wyruszają codziennie w swoją trasę.  W dni robocze ruch na zajezdni przy ulicy KEN rozpoczyna się już przed godziną 5.00. Na linie wyjeżdża 27 pojazdów. Pierwszy kurs w kierunku Nowej Wsi (linia nr 12) rozpoczyna się o godz.: 4.55, zaś ostatni kierowca kończy swoją pracę 30 minut po północy wracając z Kłyżowa, linią nr 17. W dni robocze nasze autobusy realizują dziennie 327 kursów na terenie Gminy Stalowa Wola, a także sąsiadujących z nami: Niska, Radomyśla nad Sanem, Zaleszan i Pysznicy.

Ponad 40 lat miejskiej komunikacji to 4 dekady zmian, których zawsze jednym celem było służyć mieszkańcom miasta w sprawnym przemieszczaniu się po Stalowej Woli. Autobusy miejskie zaspokajały potrzeby pasażerów spieszących do pracy, dzieci i młodzieży udających się do szkoły, czy osób starszych dojeżdżających do ośrodków zdrowia i na podmiejskie ogródki działkowe. Przez cały ten okres zespół ZMKS, a dziś MZK mierzył się z rosnącymi potrzebami pasażerów i rozrastającym się obszarem miasta. Każdy nowy rozkład jazdy był logistycznym wyzwaniem, wynikiem wielu doświadczeń oraz głosów samych pasażerów. Zawsze jest rezultatem optymalnego kompromisu, bo komunikacja miejska służyć ma wszystkim jej pasażerom.

Dziś stalowowolska komunikacja to jeden największych zakładów miejskiej spółki komunalnej. Najstarsi pracownicy z sentymentem pożegnali niedawno, stare 12 metrowe Jelcze. Część z nich trafiło do placówek kultywujących historię miejskiej komunikacji. Perełką wciąż pozostaje wóz Pogotowia Technicznego –  Ikarus 280 z 1978 roku i cztery, 14- letnie Jelcze.

Nowoczesność wkroczyła odważnie do zakładu lokalnej komunikacji. W miesiącach letnich 2018 roku pojawiło się 19 nowych autobusów, w tym 10 elektrycznych i 9 spalinowych, niskoemisyjnych. Wszystkie są w pełni zautomatyzowane, niskopodłogowe, wyposażone w monitoring, klimatyzację, sieć wi-fi, gniazda do ładowania urządzeń elektrycznych. Nowością są biletomaty, które umożliwiają zakupu biletu w autobusie zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej. Aby nie tracić ciepła zimą, a chłodu latem, każdy autobus z nowej floty daje pasażerom możliwość samodzielnego otwierania drzwi pojazdu za pomocą specjalnych przycisków, zamontowanych wewnątrz i na zewnątrz autobusów. Otwieranie drzwi przez pasażerów jest możliwe gdy przyciski podświetlone są na zielono tzn. zostały wcześniej aktywowane przez kierowcę.

Pracownicy stalowowolskiej komunikacji miejskiej wsłuchują się w głosy pasażerów i starają się służyć pomocą. Dyspozytornia, przy zajezdni ZKM to również „biuro rzeczy znalezionych”. Na odbiór czekają tam zawsze czapki, telefony, książki i cała kolekcja przedmiotów należących do zapominalskich. 100% z nich wraca do swoich właścicieli. Wystarczy zadzwonić na numer dyspozytora dyżurnego, który widnieje na każdym przystanku autobusowym, pod rozkładem jazdy. Zapytania można też kierować za pomocą portalu społecznościowego Facebook, który jest wirtualnym Biurem Obsługi Klienta MZK. Wszelkie kwestie sporne, jak choćby sprawy mandatów udaje się wyjaśnić dzięki kamerom monitoringu i zwykle pozytywnie rozwiązać.

Wyzwaniem dla lokalnej komunikacji pozostaje System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz montaż tablic informacyjnych na wybranych 30 przystankach, które pojawią się latem. SDIP będzie zintegrowanym systemem zarządzania przepływem informacji w czasie rzeczywistym, przeznaczonym do obsługi komunikacji miejskiej na terenie całej sieci. Pasażerom zapewni on dostęp do bieżącej informacji i komunikatów o odjazdach, poprzez montaż wspomnianych tablic, a także uruchomienie portalu dla pasażerów w wersji deskop i mobilnej.

Inwestycja wymaga koordynacji i sprzężenia systemów informatycznych, które odtąd powiązane będą z programem obsługującym siatkę połączeń i w pełni zautomatyzowane. Gmina Stalowa Wola zapowiada również zakup kolejnych czterech autobusów elektrycznych oraz dwustanowiskową stację ładowania tych pojazdów na zajezdni autobusowej. Jeśli tak się stanie, lokalna komunikacja miejska wpłynie na poprawę stanu środowiska, w szczególności na dalszą redukcję emisji zanieczyszczeń, co będzie skutkować poprawą warunków i jakości życia mieszkańców, a ponadto zwiększy możliwości rozwojowe samego miasta i regionu.

Karolina Głogowska

Karolina Głogowska

Do góry